A319

Airbus А319CJ

Модифіка-ція А320 з укороченим фюзеляжем за рахунок зменшення кількості пасажирських крісел на дваряди. Завдяки випуску варіантів з різною дальністю польо-ту і місткістю, експлуатанти цього типу літакаотримують вагомі переваги. Крім базової моделі, розрахованої на перевезення 124 пасажирів надальність до 6650 км, замовникам пропонується варіант із збільшеною місткістю до 156 крісел.
Airbus також пропонує дві модифікації A319:
А319CJ – бізнес-літак із збільшеною дальністю польоту.
A319LR – модифіка-ція Airbus A319 з додатковими паливними баками, що збільшують дальність польотудо 8300 км.
А319ACJ (Airbus Corporate Jet) – бізнес лі-так, що перевозить 39 пасажирів на відстань до 12000 км.

А320 – сімейст-во вузькофюзеляжних літаків для авіаліній малої і середньої протяжності, розробленихєвропейським консорціумом «Airbus SAS». Випущений в 1988 році, він став першим пасажирськимлітаком, на якому була застосована електродистанційна система управління (ЕДСУ, англ. Fly-by-wire).
Ста-ном на січень 2011 мається замовлень на 6956 літаків сімейства A320 при 4552 проданих машин, зяких експлуатується 4467 літаків.
До лютого 2008 кінцевий монтаж A320 проводився тільки в Тулузі, а з березня 2008, за великого попиту, кінце-вий монтаж проводиться також на заводі в Гамбурзі-Фінкенвердер.
Всі інші версії А320 вироблялися і виробляються в Гамбурзі-Фінкенвердер. Крім цього, в Китаї булавідкрита лінія монтажу літаків сімейства А320 з розрахунковою продуктивністю 4 машини на місяць (у 2011).
Головним конкурентом сімейства Airbus A320 є сімейство Boeing 737.

Розробка

Піс-ля успіху А300 консорціум Airbus почав розробку нового літака, покликаного замінитинайпопулярніший у той час літак – Боїнг 727 і ранні варіанти Боїнга 737. Передбачалося створити літаканалогічних розмірів, але більш досконалий з точки зору економії і з різними варіантамипасажиромісткості. Цифрові технології дали б А320 перевага перед основними конкурентами – Боїнгом727 і 737.

Особливості

У порівнянні з іншими авіалайнерами схожих розмірів, се-рія А320 відрізняється просторим пасажирськимсалоном з великими по-лицями для ручної поклажі, великий вантажомісткістю нижньої (вантаж-ної) палуби і широкими люками для завантаження бага-жу. Після випуску А318, на інших літаках сімействаА320, в основному ви-пущених після 2000 року, були також застосовані нововведення (Enhanced version) введені при виробництві А318, такі як: заміна облицювальних па-нелей салону; більш місткі полиці для ручної поклажі (внутрішній обсяг зріс на 11 %); нова Flight Attendant Panel (FAP) з сенсорним дисплеєм; ін-дивідуальне освітлення над кожним пасажиром (Reading lights) на основі світлодіодів; можливість регулювання яскравості основного освітлення в салоні від 0 до 100%; LCD дисплеї в кабіні пілотів замість електронно променевих; Були також замінені деякі комп’ютери, логіка комп’ютерів, зміни в механізмах і багато іншого. З цих та інших причин (включаючи порівняно низьку вартість обслуговування) А320користується великою популярністю у всьому світі.
Іншою особливістю Аеробуса А320 є передова по технічній оснащеності (за мірками 1980-х років) кабіна пілотів. Замість механічних стрілочних приладів, інформація про становище літака і стан його двигунів і допоміж-них систем виводиться на шість електронно-променевих екранів (після по-чатку випуску А318 – на LCD), що займають більшу частину приладової дошки. Крім того, класичні літакові штурвали замінені спеціальними ру-коятками – «сайдстікамі» (side-stick), розташованими з боків кабіни, таким чином, «сайдстік» пілота, який сидить зліва (зазвичай це командир літака) розташований зліва від його сидіння, а «сайдстік» пілота, який сидить пра-воруч (зазвичай це другий пілот) розташований праворуч від його сидін-ня. Подібна міра істотно поліпшила умови роботи екіпажу та, як наслідок цього, підвищила безпеку польотів. Ці джойстики не пов’язані з площина-ми управління безпосередньо; будь-який рух джойстика обробляється бо-ртовими комп’ютерами, і інформація передається по проводах до гідравлі-чних приводів, які приводяться в дію і здійснюють необхідні рухи рульо-вих площин. Високий рівень автоматизації керування літаком і його систе-мами дозволив обмежити число членів екіпажу двома пілотами.
Рівень шуму злітаючого Аеробус А320 – 82 децибели.
Характерна зовнішня особливість А320 – трохи скошена передня стійка шасі.

Виробництво

Компоненти з різних заводів концерну «Аеробус» перевозять для остаточ-ної збірки в Гамбург (А318, А319, А321) і Тулузу (А320). Практично всі перевезення виконуються на літаку A300-600ST «Білуга».
У ході економічного оздоровлення концерну Airbus в 2007 році німецьким менеджерам вдалося добитися перенесення виробництва A320 з Франції до Німеччини. Планується підвищити число літаків, що випускаються до 42 на місяць з 4-го кварталу 2012 року.
Крім того виробництво авіалайнерів типу A320 налагоджено в Китайській Народній Республіці. Планується з 2010 року, що китайські заводи конце-рну випускатимуть до 50 літаків на рік. А320 допомагає «Аеробус Індаст-рі» компенсувати втрати, пов’язані з проблемами у виробництві літака-гіганта А380. Портфель замовлень формують азіатські авіакомпанії і лізи-нгові підприємства.

Експлуатація

Офіційно програма літака А320 почалася в Бер 1984 р. Перший політ дос-лідний літак А320 з двигунами CFM56-5A1 здійснив 22 лютого 1987 На-прикінці лютого 1988 літак був сертифікований в Європі, а в грудні – у США. У березні 1988 р. авіакомпанія «Ейр Франс» отримала перший лі-так. Літак А320 є першим у світі пасажирським літаком з електродистан-ційною системою управління (ЕДСУ), кабіною екіпажу, оснащеної бічними рукоятками управління замість звичайних штурвальних колонок, і гори-зонтальним оперенням, виготовленим повністю з композитних матеріалів. Літак А320 послужив основою для розробки літаків А321 (185-місцевий, 1994), А319 (124-місцевий, 1996) і А318 (107-місцевий, 2003).
Аеробус А320 літає до 4900 км без посадки, крейсерська швидкість – 901 км / ч. Місткість – 150-179 пасажирів.
Аварії на ранніх стадіях експлуатації, в тому числі катастрофа одного з перших серійних А320 Air France 26 червня 1988, серйозно зіпсували імідж літака і його комп’ютеризованої системи управління. Причина аварії так і не була остаточно визначена, хоча в офіційному висновку комісії за-значається на помилку пілота. Тим не менш, існує думка, що провиною всьому комп’ютерні системи та раніше виявлені недоліки літака.

Конкуренція

Головним конкурентом для сімейства А320 є літаки сімейства Boeing 737NG. Boeing 757 конкурує з А321, володіючи дещо більшою дальністю і дещо більшою пасажиромісткістю, проте його виробництво було припине-но в 2005 році. Для моделей A318 і A319 конкуруючими моделями мо-жуть бути застарілі модифікації, такі як знятий з виробництва Boeing 717. У найближчому майбутньому фірма Airbus планує почати випуск літаків neo – це викликано появою на ринку вищезазначених машин Next Generation.

New Engine Option

Незважаючи на те, що свій перший політ А320 здійснив чверть століття тому, літак постійно модернізується відповідно до вимог часу. В даний час Airbus працює над установкою нових двигунів для сімейства A320. Про-грама отримала назву New Engine Option (нові варіанти двигунів, NEO). Замовникам будуть запропоновані двигуни CFM International LEAP-X і Pratt & Whitney PW1000G. Нові двигуни на 16% економічніше, проте реа-льна економія після установки на літак буде трохи менше, оскільки 1-2% економії зазвичай втрачається при установці двигунів на існуючу модель. Нові двигуни дозволять підвищити дальність (на 950 км) або вантажопід-йомність (на 2 тонни). A320neo також отримає модифіковане крило з кін-цевими шайбами типу «акулячий плавник».

Генеральний директор Airbus заявив, що при встановленні двигунів Pratt & Whitney’s PW1000G можна з упевненістю очікувати зниження експлуа-таційних витрат на 20% в порівнянні з існуючими двигунами. Перші літаки планується поставити замовникам у 2016 році, а всього, за планами Airbus, протягом наступних 15 років буде поставлено близько 4000 літаків A320neo. Головним замовником нової моделі стала авіакомпанія Virgin America, що оформила «тверде» (тобто оплачене) замовлення на 30 A320neo в рамках договору на постачання 60 літаків. В січні 2011 року авіакомпанія IndiGo уклала попередній контракт на постачання 150 літаків A320neo і 30 A320.
На авіасалоні в Ле Бурже 2011 Airbus оголосив про отримання замовлень від Scandinavian Airlines System і лізингової компанії Air Lease, а також від індійської бюджетної авіакомпанії IndiGo. 23 червня 2011 Airbus оголосив про отримання замовлення на 200 A320neo від Малазійської бюджетної авіакомпанії AirAsia. Це замовлення став найбільшим в історії авіації. Всього в Ле Бурже Airbus отримав рекордні 667 замовлень на A320neo на суму 60900000000 доларів. Всього з грудня 2010 року замовлено 1029 лі-таків цієї моделі, що зробило її найпопулярнішим пасажирським літаком у світі. 20 липня 2011 авіакомпанія American Airlines замовила 130 A320neo і 130 літаків існуючої моделі A320. До цього American Airlines експлуату-вала виключно літаки Boeing. У січні 2012 року норвезька авіакомпанія Norwegian Air Shuttle ASA (NAS) розмістила рекордно велике замовлення, де крім інших, зазначено 100 літаків A320neo.

Технології

Літак оснащений цифровим комплексом авіоніки EFIS виробництва фран-цузької фірми «TOMCOH-CSF», що складається з шести кольорових бага-тофункціональних дисплеїв для виведення пілотажно-навігаційної інфор-мації, а також даних про роботу бортових систем і попереджень про від-мови. Вся авіоніка відповідає стандарту ARINC 700.
Широке застосування композитних матеріалів (близько 20%) в конструкції літака. В основному використовується Glass-fiber reinforced plastic (плас-тик, армований скловолокном), Carbon-fiber reinforced plastic (пластик, ар-мований вуглецевим волокном), honeycomb core (стільниковий заповню-вач). Практично вся механізація крила виконана з композитних матеріалів (предкрилки, закрилки, панелі спойлерів, лючки, носовий обтікач), а вер-тикальне оперення повністю виготовлено з композиту. Передня кромка го-ризонтального стабілізатора також композитна. 26 квітня 2012 був випу-щений перший літак сімейства А320 з вінглетами.