Ан-148

Антонов Ан-148 — регіональний реактивний пасажирський літак. Розробником та виробником є ДП «Антонов», Україна.

Технічні характеристики
Літак Ан-148 призначений для пасажирських перевезень на регіональних і коротко-магістральних маршрутах до 3700 км завдовжки з можливістю базування на злітно-посадкових смугах зі штучним покриттям і підготовлених ґрунтових смугах, розташованих на висоті до 2200 метрів над рівнем моря, за будь-яких кліматичних умов. Крейсерська швидкість польоту літака становить 780–850 км/год, а крейсерська висота польоту — до 12 200 м. Довжина пасажирського салону і розташування пасажирів в ряду по схемі 2+3 дозволяють експлуатанту комбінувати різні однокласові і змішані компонування у діапазоні 68-85 пасажирів з салонами економ, бізнес та першого класу. Компонування пасажирського салону Ан-148-100 в економічному класі здійснюватиметься за схемою 2+3 крісла в рядок. На літак встановлюється сучасне пілотажно-навігаційне і радіозв’язкове обладнання, що відповідає міжнародним нормам ICAO; польотна інформація виводиться на п’ять багатофункціональних рідкокристалічних індикаторів. Комплекс радіоелектронного обладнання передбачає можливість посадки машини у складних метеорологічних і нічних умовах за категорією IIIA ІКАО.
Літак Ан-148 оснащується двома двоконтурними турбоструменевими двигунами Д-436-148 розробки ЗМКБ «Прогрес», виробництва ВАТ «Мотор Січ». Годинна витрата палива — 1458 кг на годину при максимальному комерційному завантаженні. Додатково, використовується допоміжна силова установка АІ-450-МС. Також АНТК імені Олега Антонова додатково опрацьовує варіанти встановлення на літак закордонного двигуна CF34-10. Паливна ефективність літака Ан-148-100B становить 24,0 г/пкм, а моделі Ан-158 — 22,0 г/пкм.
Серед конкурентних переваг літака фахівці відзначають традиційне для «Ан» високе розташування двигунів — що дозволяє літаку сідати навіть на злітні смуги з ґрунтовим покриттям, адже ніщо не зможе потрапити у двигун із землі.
Розробником закладений робочий ресурс літака близько 80 000 годин при календарному терміні експлуатації 30 років.
Історія створення
Робоче проектування літака почалася в АНТК ім. О. К. Антонова на початку 1990-х років під керівництвом Петра Балабуєва, як Ан-74-68, а у 2001 літак отримав нове позначення – Ан-148. За основу конструкції був взятий транспортний літак Ан-74ТК-300. Ан-74, який від початку проектувався як транспортний літак, не був пристосований для перевезення пасажирів. І навіть при перенесенні двигунів на пілон під крило в модифікації Ан-74ТК-300, літак не міг конкурувати з сучасними регіональними літаками схожої пасажиромісткості, хоча таке рішення і підвищувало паливну ефективність.
В процесі переробки було спроектоване нове крило, збільшена довжина фюзеляжу, використані двигуни Д-436-148 із зміненою конструкцією реверсу. Виготовлення перших трьох прототипів почалося в Києві в березні 2002. Підготовка до серійного виробництва почалася в липні 2003 року на авіазаводах в Харкові (ХДАПП) і Воронежі (ВАСО). У вересні 2004 у Києві було завершено виготовлення першого прототипу. 17 грудня 2004 року літак вперше піднявся в небо з аеродрому Святошино (екіпаж льотчика-випробувача Е. А. Галуненка). У квітні 2005 до льотних випробувань приступив другий прототип. Сертифікат типу було отримано 26 лютого 2007.
У липні 2005 обидва Ан-148 пройшли перевірку в абсолютно інших умовах, виконавши серію польотів в Узбекистані, де температура повітря сягала +45 °C. В подальшому літаки перелетіли до Вірменії де розпочали наступний етап випробувань — в умовах високогір’я. Аеропорт Гюмрі, на якому базувався Ан-148, розташований на висоті 1525 м над рівнем моря. Результати випробувань показали відповідність реальних характеристик Ан-148 розрахунковим і підтвердили безпеку експлуатації літаків сімейства Ан-148 в умовах високих температур навколишнього повітря і високогір’я. Літак може безпечно працювати в південних районах Російської Федерації, державах Середньої Азії, Близького Сходу, Африки, Латинської Америки.
У серпні 2010 програма випробувань була продовжена. Зокрема, було уточнено характеристики стійкості та керованості літака, був вивчений рівень шуму на місцевості, виконані польоти на визначення мінімальних швидкостей відриву, зокрема з імітацією відмови двигуна, перевірена робота навігаційної системи, відпрацьовано необхідне математичне забезпечення. Важливою віхою процесу сертифікації стали польоти з 5 варіантами імітаторів криги, приклеєними на крило і оперення. Ці випробування були потрібні, аби перевірити поведінку літака у найважчих умовах обмерзання.
За період з 27 грудня 2005 по 29 січня 2006 перший і другий екземпляри Ан-148 пройшли повний цикл перевірок на землі і в повітрі при температурах до −52 °C і повністю підтвердили можливість експлуатації в таких суворих кліматичних умовах.
Аеродинамічна схема
Двомоторний турбореактивний літак, побудований за аеродинамічною схемою вільнонесучого високоплана з крилом помірної стріловидності і однокільовим Т-подібним оперенням. Фюзеляж суцільнометалевий типу напівмонокок круглого перерізу. Шасі забирається, триопорне з носовою стійкою.
Замовлення і виробництво
У реалізації програми Ан-148, у складанні і виробництві літака, беруть участь компанії з 15 країн світу. Серійні Ан-148 будуються в Києві, на Серійному Заводі «Антонов», і у Воронежі.
На території України ведеться робота з створення власного замкнутого циклу виробництва літаків цієї серії. У цей час кооперація виробництва літаків сімейства Ан-148 включає залучення багатьох підприємств. Більшість з них розміщена в Україні та Росії.
На 22 серпня 2007 року загальна кількість замовлених Ан-148 перевищила 50 екземплярів.
Прямими конкурентами є літаки Sukhoi Superjet 100, Embraer 190 і ARJ21-700. В 2009 році авіакомпанія «АероСвіт» домовилася з АНТК імені Олега Антонова про купівлю або постачання в лізинг протягом трьох років 10-ти літаків Ан-148 і його модифікації Ан-158, але у 2012 компанія почала процедуру банкрутства, і доля замовлення не визначена.
30 грудня 2009 року Державне підприємство Київський авіаційний завод «Авіант», а нині “Серійний завод «Антонов» (Київ) викотило з ангара перший серійний зразок реактивного регіонального літака Ан-148-100В.
Експлуатація
У грудні 2006 року Ан-148 пройшов сертифікацію та 26 лютого 2007 року отримав сертифікат типу МАК.
У 2007 році в Одесі були проведені наземні випробування Ан-148 по зльоту і посадці на ґрунтову ЗПС, підтвердивши можливість експлуатації літака на непідготовлених ґрунтових аеродромах.
2 червня 2009 Ан-148 відбув технічним рейсом до Харкова, звідки здійснив перший регулярний пасажирський рейс за маршрутом Харків — Київ і приземлився в міжнародному аеропорту «Бориспіль».