A319

Airbus А319CJ

Модифікація А320 з укороченим фюзеляжем за рахунок зменшення кількості пасажирських крісел на два ряди. Завдяки випуску варіантів з різною дальністю польоту і місткістю, експлуатанти цього типу літака отримують вагомі переваги. Крім базової моделі, розрахованої на перевезення 124 пасажирів на дальність до 6650 км, замовникам пропонується варіант із збільшеною місткістю до 156 крісел.
Airbus також пропонує дві модифікації A319:
А319CJ – бізнес-літак із збільшеною дальністю польоту.
A319LR – модифікація Airbus A319 з додатковими паливними баками, що збільшують дальність польоту до 8300 км.
А319ACJ (Airbus Corporate Jet) – бізнес-літак, що перевозить 39 пасажирів на відстань до 12000 км.

А320 – сімейство вузькофюзеляжних літаків для авіаліній малої і середньої протяжності, розроблених європейським консорціумом «Airbus SAS». Випущений в 1988 році, він став першим пасажирським літаком, на якому була застосована електродистанційна система управління (ЕДСУ, англ. Fly-by-wire).
Станом на січень 2011 мається замовлень на 6956 літаків сімейства A320 при 4552 проданих машин, з яких експлуатується 4467 літаків.
До лютого 2008 кінцевий монтаж A320 проводився тільки в Тулузі, а з березня 2008, за великого попиту, кінцевий монтаж проводиться також на заводі в Гамбурзі-Фінкенвердер.
Всі інші версії А320 вироблялися і виробляються в Гамбурзі-Фінкенвердер. Крім цього, в Китаї була відкрита лінія монтажу літаків сімейства А320 з розрахунковою продуктивністю 4 машини на місяць (у 2011).
Головним конкурентом сімейства Airbus A320 є сімейство Boeing 737.

Розробка

Після успіху А300 консорціум Airbus почав розробку нового літака, покликаного замінити найпопулярніший у той час літак – Боїнг 727 і ранні варіанти Боїнга 737. Передбачалося створити літакан алогічних розмірів, але більш досконалий з точки зору економії і з різними варіантами пасажиромісткості. Цифрові технології дали б А320 перевага перед основними конкурентами – Боїнгом727 і 737.

Особливості

У порівнянні з іншими авіалайнерами схожих розмірів, серія А320 відрізняється просторим пасажирським салоном з великими полицями для ручної поклажі, великий вантажомісткістю нижньої (вантажної) палуби і широкими люками для завантаження багажу. Після випуску А318, на інших літаках сімейства А320, в основному випущених після 2000 року, були також застосовані нововведення (Enhanced version) введені при виробництві А318, такі як: заміна облицювальних панелей салону; більш місткі полиці для ручної поклажі (внутрішній обсяг зріс на 11 %); нова Flight Attendant Panel (FAP) з сенсорним дисплеєм; індивідуальне освітлення над кожним пасажиром (Reading lights) на основі світлодіодів; можливість регулювання яскравості основного освітлення в салоні від 0 до 100%; LCD дисплеї в кабіні пілотів замість електронно променевих; Були також замінені деякі комп’ютери, логіка комп’ютерів, зміни в механізмах і багато іншого. З цих та інших причин (включаючи порівняно низьку вартість обслуговування) А320 користується великою популярністю у всьому світі.
Іншою особливістю Аеробуса А320 є передова по технічній оснащеності (за мірками 1980-х років) кабіна пілотів. Замість механічних стрілочних приладів, інформація про становище літака і стан його двигунів і допоміжних систем виводиться на шість електронно-променевих екранів (після початку випуску А318 – на LCD), що займають більшу частину приладової дошки. Крім того, класичні літакові штурвали замінені спеціальними рукоятками – «сайдстікамі» (side-stick), розташованими з боків кабіни, таким чином, «сайдстік» пілота, який сидить зліва (зазвичай це командир літака) розташований зліва від його сидіння, а «сайдстік» пілота, який сидить праворуч (зазвичай це другий пілот) розташований праворуч від його сидіння. Подібна міра істотно поліпшила умови роботи екіпажу та, як наслідок цього, підвищила безпеку польотів. Ці джойстики не пов’язані з площинами управління безпосередньо; будь-який рух джойстика обробляється бортовими комп’ютерами, і інформація передається по проводах до гідравлічних приводів, які приводяться в дію і здійснюють необхідні рухи рульових площин. Високий рівень автоматизації керування літаком і його системами дозволив обмежити число членів екіпажу двома пілотами.
Рівень шуму злітаючого Аеробус А320 – 82 децибели.
Характерна зовнішня особливість А320 – трохи скошена передня стійка шасі.

Виробництво

Компоненти з різних заводів концерну «Аеробус» перевозять для остаточної збірки в Гамбург (А318, А319, А321) і Тулузу (А320). Практично всі перевезення виконуються на літаку A300-600ST «Білуга».
У ході економічного оздоровлення концерну Airbus в 2007 році німецьким менеджерам вдалося добитися перенесення виробництва A320 з Франції до Німеччини. Планується підвищити число літаків, що випускаються до 42 на місяць з 4-го кварталу 2012 року.
Крім того виробництво авіалайнерів типу A320 налагоджено в Китайській Народній Республіці. Планується з 2010 року, що китайські заводи концерну випускатимуть до 50 літаків на рік. А320 допомагає «Аеробус Індастрі» компенсувати втрати, пов’язані з проблемами у виробництві літака-гіганта А380. Портфель замовлень формують азіатські авіакомпанії і лізингові підприємства.

Експлуатація

Офіційно програма літака А320 почалася в Бер 1984 р. Перший політ дослідний літак А320 з двигунами CFM56-5A1 здійснив 22 лютого 1987. На прикінці лютого 1988 літак був сертифікований в Європі, а в грудні – у США. У березні 1988 р. авіакомпанія «Ейр Франс» отримала перший літак. Літак А320 є першим у світі пасажирським літаком з електродистанційною системою управління (ЕДСУ), кабіною екіпажу, оснащеної бічними рукоятками управління замість звичайних штурвальних колонок, і горизонтальним оперенням, виготовленим повністю з композитних матеріалів. Літак А320 послужив основою для розробки літаків А321 (185-місцевий, 1994), А319 (124-місцевий, 1996) і А318 (107-місцевий, 2003).
Аеробус А320 літає до 4900 км без посадки, крейсерська швидкість – 901 км / ч. Місткість – 150-179 пасажирів.
Аварії на ранніх стадіях експлуатації, в тому числі катастрофа одного з перших серійних А320 Air France 26 червня 1988, серйозно зіпсували імідж літака і його комп’ютеризованої системи управління. Причина аварії так і не була остаточно визначена, хоча в офіційному висновку комісії зазначається на помилку пілота. Тим не менш, існує думка, що провиною всьому комп’ютерні системи та раніше виявлені недоліки літака.

Конкуренція

Головним конкурентом для сімейства А320 є літаки сімейства Boeing 737NG. Boeing 757 конкурує з А321, володіючи дещо більшою дальністю і дещо більшою пасажиромісткістю, проте його виробництво було припинено в 2005 році. Для моделей A318 і A319 конкуруючими моделями можуть бути застарілі модифікації, такі як знятий з виробництва Boeing 717. У найближчому майбутньому фірма Airbus планує почати випуск літаків neo – це викликано появою на ринку вищезазначених машин Next Generation.

New Engine Option

Незважаючи на те, що свій перший політ А320 здійснив чверть століття тому, літак постійно модернізується відповідно до вимог часу. В даний час Airbus працює над установкою нових двигунів для сімейства A320. Програма отримала назву New Engine Option (нові варіанти двигунів, NEO). Замовникам будуть запропоновані двигуни CFM International LEAP-X і Pratt & Whitney PW1000G. Нові двигуни на 16% економічніше, проте реальна економія після установки на літак буде трохи менше, оскільки 1-2% економії зазвичай втрачається при установці двигунів на існуючу модель. Нові двигуни дозволять підвищити дальність (на 950 км) або вантажопід-йомність (на 2 тонни). A320neo також отримає модифіковане крило з кінцевими шайбами типу «акулячий плавник».

Генеральний директор Airbus заявив, що при встановленні двигунів Pratt & Whitney’s PW1000G можна з упевненістю очікувати зниження експлуатаційних витрат на 20% в порівнянні з існуючими двигунами. Перші літаки планується поставити замовникам у 2016 році, а всього, за планами Airbus, протягом наступних 15 років буде поставлено близько 4000 літаків A320neo. Головним замовником нової моделі стала авіакомпанія Virgin America, що оформила «тверде» (тобто оплачене) замовлення на 30 A320neo в рамках договору на постачання 60 літаків. В січні 2011 року авіакомпанія IndiGo уклала попередній контракт на постачання 150 літаків A320neo і 30 A320.
На авіасалоні в Ле Бурже 2011 Airbus оголосив про отримання замовлень від Scandinavian Airlines System і лізингової компанії Air Lease, а також від індійської бюджетної авіакомпанії IndiGo. 23 червня 2011 Airbus оголосив про отримання замовлення на 200 A320neo від Малазійської бюджетної авіакомпанії AirAsia. Це замовлення став найбільшим в історії авіації. Всього в Ле Бурже Airbus отримав рекордні 667 замовлень на A320neo на суму 60900000000 доларів. Всього з грудня 2010 року замовлено 1029 літаків цієї моделі, що зробило її найпопулярнішим пасажирським літаком у світі. 20 липня 2011 авіакомпанія American Airlines замовила 130 A320neo і 130 літаків існуючої моделі A320. До цього American Airlines експлуатувала виключно літаки Boeing. У січні 2012 року норвезька авіакомпанія Norwegian Air Shuttle ASA (NAS) розмістила рекордно велике замовлення, де крім інших, зазначено 100 літаків A320neo.

Технології

Літак оснащений цифровим комплексом авіоніки EFIS виробництва французької фірми «TOMCOH-CSF», що складається з шести кольорових багатофункціональних дисплеїв для виведення пілотажно-навігаційної інформації, а також даних про роботу бортових систем і попереджень про відмови. Вся авіоніка відповідає стандарту ARINC 700.
Широке застосування композитних матеріалів (близько 20%) в конструкції літака. В основному використовується Glass-fiber reinforced plastic (пластик, армований скловолокном), Carbon-fiber reinforced plastic (пластик, армований вуглецевим волокном), honeycomb core (стільниковий заповнювач). Практично вся механізація крила виконана з композитних матеріалів (предкрилки, закрилки, панелі спойлерів, лючки, носовий обтікач), а вертикальне оперення повністю виготовлено з композиту. Передня кромка горизонтального стабілізатора також композитна. 26 квітня 2012 був випущений перший літак сімейства А320 з вінглетами.